FONTOSABB CIKKEK A TUDATOS BARNULÁSHOZ!

Gyakori kérdések
Szükségem van a napfényre?
Hetente hányszor használhatom a szoláriumot?

Egyáltalán nem használhatják a szoláriumot az I-es bőrtípusúak, a18 évesnél fiatalabbak, akik fényérzékenységet okozó gyógyszereket szednek és akiknek családjában már előfordult bőrrák. Mindenki más heti 2-3 alkalommal szoláriumozhat mértéktartóan, úgy, hogy két alkalom között legalább 24 óra teljen el, sőt a II-es bőrtípusúaknál legalább 48. Az európai szabvány évi max. 60 szolárium látogatást javasol.

Mit jelent egy szoláriumozási alkalom?

A szoláriumozási alkalom az az időegység, amely az egyénhez szabott MED eléréséhez szükséges (MED= minimális erythema adag). Egyben az a határérték, ami éppen a mindenképpen elkerülendő bőrleégés előtt van. A szoláriumozás hosszát tehát meghatározza a berendezés maga, a vendég bőrtípusa és barnulási képessége. A szoláriumozás napján soha ne feküdjünk természetes nap alá.

Kaphatok bőrrákot a szoláriumban?

Gyógyászati és tudományos megállapítások egyértelműen utalnak arra, hogy a leégés az a tényező, mely a bőrrák keletkezésének veszélyét hordozza magában, különösen, ha ez gyermekkorban történik. A szolárium felelősségteljes használata során a barnulást és a D vitamin szint képződését kontrollált módon biztosítják az UV- sugarak.

Mik az előnyei a szoláriumozásnak?

A szoláriumok biztosítják a kontrollált barnulást és megfelelő szintű D vitamin képződését és megtartást. (Ld.: D vitaminról később). A természetes napozás során különböző erősségű UVsugárzásnak tesszük ki a bőrünket, ahol a sugárzás erőssége a napszaktól, a földrajzi helytől és az évszaktól függ. A szoláriumban a barnítási program a bőrtípustól és a berendezéstől függően biztonságosan beállítható úgy, hogy a túl-expozíció, a leégés elkerülhető legyen.

Ezt a tájékoztató anyagot az European Sunlight Association (ESA) állította össze.
Az ESA céljai:

Az országos szolárium egyesületek közötti információ csere. A kíméletes napozás támogatása természetes körülmények között és a szoláriumban. Megbízható barnító berendezések és lámpák használatának támogatása. Iránymutatás és tanácsadás az UV-fény kíméletes használatára vonatkozóan. Tudományos kutatási és fejlesztési eredmények gyűjtése mind az UV-sugárzás előnyei, mind a rizikófaktorok tekintetében.

A napfény

A négy fő elem, amire életünk során rá vagyunk szorulva, a levegő, a víz, a föld és a napfény. Ha ezek bármelyike hiányzik, létezésünk egyszerűen nem lehetséges! A nap nélkül nem lenne élet, de túl sok nap sem kívánatos. A napfény, az ultraibolya sugárzás (UVC, UVB és UVA) származhat a napból és a szolárium csövekből. Az UVC sugarakat – amelyek a legveszedelmesebbek az emberi szervezetre -, az ózonréteg szűri ki, az UVB (ami szintén okozhat bőrleégést és szemgyulladást), valamint az UVA elérik a földfelszínt. A sugárzás erőssége a nap szögétől, pl. a földrajzi helyzettől, az évszaktól és az adott napszaktól függ. Az UV sugarak láthatatlanok. A természetes nap alatt az emberek nagy része nem is tudja, milyen dózisú besugárzás érte őket. A szoláriumok nem csak UVA és UVB sugarakat bocsátanak ki, hanem továbblépve úgy szabályozzák az UV – sugárzást, hogy a leégés veszélye minimálisra csökkenjen, míg a barnulást a maximális szinten biztosítsák. Mint tudjuk: a napot nem lehet szabályozni! A szolárium csövek tulajdonságainak állandó fejlesztése következtében biztosítható az UV -sugárzás kedvező hatásainak kihasználása.

Hogyan barnul a bőr?

ermészetes bőrszínünket a melanin nevű bőrfesték határozza meg. Ennek mennyiségét öröklődött tulajdonságaink határozzák meg.UV hatására a bőr mélyén levő melanocitának nevezett sejtek olyan folyamatot indítanak el, melynek során több melanin keletkezik. A lebarnulást a keletkezett melanin bőrfelületre jutása okozza. Az UV ugyanekkor a felső bőrfelület vastagodását is okozza. Ez a bőr természetes védekezése az UV – sugárzás ellen a leégés elkerülése érdekében.

Az emberek különböző módon reagálnak az UV sugárzásra. A sötét bőrűek gyorsabban termelnek több melanint, míg az igen világos bőrű emberek bőre igen kevés melanint tartalmazhat, ezek az emberek sem a napon, sem a szoláriumban nem barnulnak.A természetes napozást túlzásba visszük, könnyen kaphatunk bőrleégést. A bőr természetes regenerálódó képességgel rendelkezik, de ha ezt túl gyakran vesszük igénybe, akkor túlterhelődik, ami a bőr végleges károsodását okozhatja.

D vitamin – a napfény vitamin

A D vitamin elengedhetetlen a jó egészséghez. A legtöbb európai túl kevés D vitamint kap, különösen a téli hónapokban, mivel ilyenkor a napfény kevés UV fényt tartalmaz. Egészségügyi tanulmányok bizonyították világszerte, hogy D vitaminnak milyen fontos szerepe van a megelőzésben:

A sejtek szintjén: mell-, vastagbél- és prosztata-rák
A csontozat szintjén: osteoporosis, osteomalacia és combnyak-törés
A szervek szintjén: magas vérnyomás, hypertensio, és szívbetegségek
Mentális szinten: SAD, pre-menstruációs szindróma, PMS, depresszió és általános közérzet
Auto-immun betegségek: sclerosis multiplex, 1. típusú diabetes, és rheumatoid artritis
Bőrproblémák: pl. psorisasis
Táplálkozási problémák

A napfény a D vitamin legtermészetesebb és leghatékonyabb forrása

Orvosi és tudományos körökben egyöntetűen elfogadott tény, hogy az ember természetes állapotában a D vitamin 90 %-át a bőrön keresztül kapja, mégpedig a napfény által. Az ember úgy van „tervezve”, hogy csak 10 %-ot kapjunk táplálkozás által, tehát a napfény életfontosságú a számunkra oly szükséges D vitamin előállításában. Manapság legtöbbünk mesterséges megvilágításban éli az életét, és nem részesülünk napfényben, melyet elődeink bőven élveztek a szabadban végzett munka folyamán. Ez nem segíti elő az optimális D vitamin szint fenntartását, és D vitamin raktárak építését, hogy a napsütésben szűkös téli hónapokra is kitartson. Megváltozott életvitelünk miatt legtöbbünk elégtelen D vitamin szinttel rendelkezik, még a tavaszi és nyári hónapok alatt is, nem beszélve a téli tartalékolásról. Ezért tanácsolnak elismert D vitamin szakértők legalább heti kétszeri ésszerű mértékű napozást, szoláriumozást.

A Holland Egészségügyi Minisztérium Tudományos Tanácsa a mértékletes szoláriumozás mellett foglal állást

Veldhoven, 2009. december 11. (SRF) – A Holland Egészségügyi Minisztérium Tudományos Tanácsának (Dutch Health Council) állásfoglalása szerint semmi sem szól a mértékletes napozás, vagy szoláriumozás ellen. Az egészségügy és a fogyasztóvédelem tekintetében illetékes holland minisztériumokhoz intézett írásában a tudományos testület a továbbiakban azt fejtegeti, hogy semmiképpen sem lehet határozottan azt mondani, hogy a szoláriumozás növeli a bőrrák kockázatát. A Tudományos Tanács azonfelül erős fenntartásainak ad hangot a Nemzetközi Rákkutató Ügynökség (IARC) nemrég hozott döntésével kapcsolatban, amellyel az 1. rákkeltő kategóriába sorolta az UV sugárzást és a szoláriumokat. Az állásfoglalás szerint a tudományos eredmények nem alapozzák meg ezt a besorolást. A magas rangú testület tudósai állásfoglalásukban kifejtik az emberi test megfelelő D-vitamin ellátottságának pozitív hatásait, melynek több, mint 90 százaléka UV sugárzás által a bőrben képződik. „Nagyon pozitív jel, hogy olyan tekintélyes intézmény, mint a Dutch Health Council a napozás hatásainak értékelésénél kizárólag objektívan bizonyítható szempontokat vesz figyelembe és kiegyensúlyozott következtetéseket von le azokból“ – ezekkel a szavakkal kommentálta Ad Brand a Sunlight Research Forum (SRF) részéről a Tudományos Tanács állásfoglalását.

A Dutch Health Council Hollandia legjelentősebb egészségügyi tudományos tanácsadó testülete. Tanulmányai, állásfoglalásai és ajánlásai gyakran szolgálnak jogszabályok alapjául. A Sunlight Research Forum (SRF) egy Hollandiában működő non-profit szervezet. Célja a mértékletes UV sugárzás emberre gyakorolt hatásairól szerzett legújabb orvostani és tudományos ismeretek feltárása a nyilvánosság előtt.

Utalások:
A holland Egészségügyi Tudományos Tanács “Advisory letter UV radiation and sunbeds” című állásfoglalása az SRF weblapjáról tölthető le: www.sunlightresearchforum.eu

További információk a holland Egészségügyi Tudományos Tanácsról az alábbi címen olvashatók:
www.gezondheidsraad.nl/en Médiák tájékoztatása: Ad Brand Sunlight Research Forum (SRF) Tel.: +31 (0)651 358 180 E-mail: info@sunlightresearchforum.eu Web: www.sunlightresearchforum.eu

Dr. Holick – Tények
A melanoma közvetlen kapcsolatban áll a napozással?

Válasz: Nincs hitelesített tudományos bizonyíték, hogy a rendszeres, mérsékelt napozás okozhat melanomat. A melanoma gyakoribb azoknál az embereknél, akik nincsenek kitéve közvetlen napsugárzásnak, mint azok, akik több időt töltenek a napfényen. A melanóma általában olyan testrészeken fordul elő, amelyek alig, vagy egyáltalán nem kapnak napfényt . Ez azt sugallja, hogy a genetika sokkal fontosabb szerepet játszik a melanoma kifejlődésében, mint a nem rendszeres, mérsékelt napozás.

Táplálékkal bejuttatható-e a szervezetbe megfelelő mennyiségű D-vitamin?

Válasz: A legtöbb multi vitamin csak 400 mg D-vitamint tartalmaz, a napi szükséglet 1000 mg, tehát egyszerre 2,5 napi adagot kellene bevinni a szervezetbe, amivel a többi vitamint adagolnánk túl. Mivel a D vitamin zsírban oldódó vitamin (a szervezet raktározni képes) ezáltal túladagolható. A napozással” termelt „D vitamint a szervezet önmaga állítja elő a szervezet működéséhez optimálisan szükséges mennyiségben. Ilyen formán a D vitamin nem túladagolható, ellenben a szervezet D vitamin hiánya biztonságosan pótolható. A D-vitamin, a bőrben az ultraibolya sugárzás hatására keletkezik. A D-vitamin elősegíti a kalcium és foszfor felszívódását a bélcsatornából, és közvetlenül befolyásolja a csontképződést.

Van olyan, hogy “biztonságos” barnulás?

A lebarnult bőr véd a leégés ellen, mely előidézheti a melanoma kialakulását. A leégés elkerülésével, a mérsékelt napozás betartásával a napozásban rejlő veszélyeket lecsökkenhetjük

A szoláriumozás egy biztonságos barnulási lehetőség?

Ha nincs lehetőségünk arra, hogy a szabadban élvezhessük a napsugarak jótékony hatását, akkor a szolárium berendezések biztonságos, egyben megfelelő alternatívát jelentenek a természetes napfény által a D-vitamin termelés ösztönzésére. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a szervezet ilyenkor is sugárzásnak van kitéve, a leégés veszélye ugyanakkora, mint a napfény által. Ez azt jelenti, hogy ugyanolyan óvintézkedések szükségesek szolárium használat közben, mint a szabadban történő napozáskor

Forrás: http://www.uvadvantage.org/ScienceSays/FAQs/tabid/57/Default.aspx

Mégis egészséges a szolárium?

“Az emberi szervezet kiegyensúlyozott D vitaminszintjének folyamatos fenntartása érdekében a szoláriumokat különösen télen kell használni.” Ez az ajánlás a Johan Moan, az Oslo University (Osloi Egyetem) professzora vezetésével dolgozó kutatócsoporttól származik, akiknek vizsgálati eredményei a “Photochemistry and Photobiology” nevű szaklapban megjelent tanulmányban olvashatók.

“A téli hónapokban a D vitaminszint jelentősen csökken, mivel a napfényben ilyenkor túlságosan kevés az ultraibolya fény ahhoz, hogy az emberi bőrt D-vitamintermelésre serkentse. Ha ebben az időszakban szoláriumozunk, ezzel kiküszöbölhetjük a napfény hiányát, és egyensúlyban tarthatjuk D vitaminszintünket” – nyilatkozott Johan Moan.

“A szoláriumok tehát nem csak a biztonságos, ellenőrzött barnulást teszik lehetővé, hanem használatuk megelőzheti a D-vitaminhiány kialakulását” – egészítette ki Moan professzor tájékoztatóját Christina Lorenz, a European Sunlight Association (ESA) (Európai Szolárium Szövetség) elnöke.
Lorenz azzal folytatta, hogy a szolárium lehetővé teszi olyan egyénre szabott barnulási program kialakítását, amely figyelembe veszi a szoláriumhasználó bőrtípusát, a szolárium fajtáját és a napozási idő hosszát is, és így megakadályozható a mind a szoláriumban, mind a szabadban való napozás során feltétlenül kerülendő leégés.

Nemzetközi orvosi vizsgálatok bizonyítják, hogy a D-vitamin jótékony hatással van az emberi sejtek, csontok és szervek egészségére, és szerepet játszik az autoimmun és bőrbetegségek kialakulásának megelőzésében.

A szervezetben lévő D-vitaminmennyiség 90 százaléka a bőrben képződik az UV sugárzás hatására.

A European Sunlight Association (ESA) a szoláriumgyártó ágazat ún. ernyőszervezete, amely 28 nemzeti szolárium egyesületet és 15 EU tagország, Norvégia, Svájc, Oroszország és az Amerikai Egyesült Államok szoláriumgyártó és -forgalmazó vállalatait képviseli. Székhelye Belgiumban található. (MTI)

Forrás: http://www.webbeteg.hu

Téli egészség – D Vitamin a szezonális influenza ellen!
By Dr. Sonja Koukel- Capital City

Az elmúlt néhány év folyamán orvosi kutatások során feltárták a D-vitamin szerepét és egészségre gyakorolt hatását.

Az első betegségek közül az egyik, ami a D-vitamin alacsony szintjének köszönhető, a gyerekeknél az angolkór. Az angolkór tünetei a növekedési retardáció és a csontok deformálása.

Dr. Michael Holik, aki a Boston University School of Medicine igazgatója , szerint” Egyszer dúsítódtak ételeket D- Vitaminnal és nem csak az angolkora volt jótékony hatással, hanem ahogy azt már sok egészségügyi szakember is gondolja számos egészségügyi problémára is nagyszerű megoldást jelenthet a D- Vitamin.

Most már tudjuk, hogy a D Vitamin hiánya a következőkhöz vezethet: csontritkulás, izomgyengeség, autoimmun betegségek, szívbetegségek, érrendszeri betegségek és csontfájdalmakat.

A D Vitamin hibásan volt megítélve. A D Vitamin nem ténylegesen egy vitamin, hanem egy hormon, ami kalciumot szállít a bélből a véráramba. Enélkül az ételeinkben található kalcium csak 10-15 százalékban szívódna fel a szervezetünkben. Ha a szervezetünkben megfelelő a D Vitamin szint, akkor már 30-40%- ban a kalcium felszívódik a szervezetünkben. Ezért van az, hogy például a tejet dúsítják D Vitaminnal. A szervezetünk tud előállítani önállóan D Vitamint, de ahhoz szükséges a nap segítsége. Valójában, a napfény a D-vitamin legjobb forrása, de a szervezet D Vitaminnal való ellátása függ a bőr felkészültségétől és a napsugarak minőségétől.

A D Vitamin hiánya közös minden 35 fok fölött élő népességnél (a vízszintes vonal mentén, kb. Georgia, Atlanta). Délkelet Alaszkában a napfény minősége nem jó, ami érvényes a téli hónapokra, valamint a nyári hónapokra is. Ezért nagy százaléka a lakosságnak ki vannak téve annak a veszélynek, hogy D Vitamin hiányban szenvednek.

A VitaminDHealth.org weboldal jelentése szerint „az influenzát kiváltó okok egyike az, hogy a téli időszakban a nap nem képes elég D Vitamint előállítani a szervezetben, ezáltal nagyobb az influenza fertőzés esélye.

Azt lehet mondani, hogy azok az emberek, akik D Vitamin hiányban szenvednek, fokozott veszélynek vannak kitéve az influenzás megbetegedésekkel szemben. Egy ellenőrzött tanulmány bebizonyította azt, hogy már egy alacsony D Vitamin dózis naponta (800 IU) csöketheti a szezonális megfázások és az influenza előfordulását. A magasabb D Vitamin dózis naponta (2000 IU ) pedig megszüntet minden veszélyt a szezonális megfázások és az influenza ellen.

Milyen D Vitamin mennyiség ajánlatos naponta? 2000 IU D Vitamin ajánlatos naponta. Mindazonáltal ez az adag sokaknak alacsony lehet. Egyes tanulmányok bebizonyították, hogy a felnőtteknek 3000-5000 IU D Vitaminra van szükségük egy nap. Könnyen megalapíthatjuk, hogy menyi D Vitaminra van szükségünk egy vérteszt segítségével.

Sok emberbe felmerül a félelem a D Vitamin túladagolásával kapcsolatosan. A tanulmányaim azt bizonyítódták, hogy ez nagyon ritkán fordul ellő. Ezt a tényt más orvos kolléga is alátámasztotta. Egy D Vitamin túladagolás csak 50 000 IU napi adag fölött lehetséges.

Forrás: http://www.capweek.com/stories/120209/hea_531219320.shtml

Iratkozz fel hírlevelünkre!

 

Ebben a hónapban egy EVE 200 ml-es szolárium krémet sorsolunk ki a feliratkozók között!

A legjobb minőségű, organikus összetevők felhasználásával készült, egyedi, parabénmentes, környezetbarát formula páratlanul sötét barnulási eredményt hoz, miközben puhítja és hidratálja bőrét.

 

 

 

Ön sikeresen feliratkozott hírlevelünkre!

Share This